Kto może uzyskać pomoc społeczną?
Prawo do świadczeń z pomocy społecznej przysługuje:
- osobom posiadającym obywatelstwo polskie,
- uprawnionym cudzoziemcom,
przy czym muszą one zamieszkiwać i przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Jakie są warunki uzyskania pomocy?
Prawo do świadczeń pieniężnych przysługuje osobom samotnym i rodzinom, jeśli dochód nie przekracza kryterium dochodowego.
Aktualnie kryteria dochodowe wynoszą:
- dla osoby samotnie gospodarującej - 776 zł,
- osobie w rodzinie - 600 zł,
- rodzinie - 600 zł x liczba członków rodziny.
Za dochód przyjmuje się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku bez względu na tytuł i źródło jego uzyskania.
Jednocześnie muszą wystąpić powody uzasadniające przyznanie pomocy, np.:
- bezrobocie,
- niepełnosprawność,
- długotrwała lub ciężka choroba,
- przemoc w rodzinie,
- potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności,
- bezdomność,
- sieroctwo,
- bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych,
- zdarzenie losowe lub sytuacja kryzysowa.
Wymagane dokumenty:
- dokument stwierdzający tożsamość,
- zaświadczenie o posiadanych dochodach wszystkich członków rodziny wspólnie zamieszkałych i prowadzących wspólne gospodarstwo domowe,
- w przypadku osób chorych, niepełnosprawnych dokument poświadczający stan zdrowia lub niepełnosprawność,
- inne dokumenty poświadczające sytuację bytową rodziny ubiegającej się o wsparcie.
ETAPY PRZYZNANIA ŚWIADCZENIA Z POMOCY SPOŁECZNEJ
- Złożenie wniosku
Świadczenia udzielane są na wniosek:
- osoby zainteresowanej,
- jej przedstawiciela ustawowego,
- innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.
Pomoc społeczna może być także udzielana z urzędu.
Wniosek należy złożyć we właściwym Zespole Pracowników Socjalnych – jest ich 9 (każdy obsługuje mieszkańców określonego obszaru miasta). Pomocy osobom bezdomnym udziela Zespół Pracowników Socjalnych Nr 11, ul. Klepacka 18.
Adresy, numery telefonów i przyporządkowanie ulic do poszczególnych Zespołów znajdują się w zakładce: Zespoły Pracowników Socjalnych.
Zespoły pracują w godzinach:
- poniedziałek: 8:00 – 17:00
- wtorek, środa, czwartek, piątek: 7:30 – 15:30
Wniosek można również złożyć w sekretariacie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Białymstoku ul. Malmeda Icchoka 8.
- Sporządzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego
Wywiad przeprowadza pracownik socjalny w miejscu stałego zamieszkania lub w miejscu czasowego pobytu osoby lub rodziny. Celem wywiadu jest ustalenie ich aktualnej sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej oraz - w oparciu o dokonaną analizę i diagnozę - opracowanie planu pomocy.
Zasady i tryb przeprowadzania wywiadu reguluje Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego. Brak zgody osoby zainteresowanej na przeprowadzenie wywiadu jest równoznaczne z rezygnacją z pomocy.
Strona wnioskująca o pomoc powinna dysponować dokumentami, które pozwolą ustalić dane personalne oraz informacje niezbędne do ustalenia sytuacji rodzinnej, materialnej, stanu zdrowia.
Pracownik socjalny może również prosić o złożenie oświadczenia o posiadanym stanie majątkowym. Odmowa złożenia takiego oświadczenia jest podstawą do odmowy przyznania świadczenia. W razie wystąpienia dysproporcji pomiędzy wysokością dochodu udokumentowanego przez osobę / rodzinę ubiegającą się o przyznanie pomocy społecznej, a rzeczywistą sytuacją majątkową stwierdzoną przez pracownika socjalnego, można odmówić przyznania świadczeń z pomocy społecznej.
- Termin i sposób załatwienia wniosku o pomoc
Przyznanie świadczeń z pomocy społecznej następuje w formie decyzji administracyjnej. Od decyzji służy prawo do wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku.
Załatwianie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania (art. 35 KPA).
- Realizacja przyznanego świadczenia
Zakres przyznanej pomocy jest zależny od wielu czynników, a w szczególności wynika z indywidualnej sytuacji każdej osoby lub rodziny, a także od możliwości finansowych MOPR. Musi być przy tym zgodny z celami pomocy społecznej. Pracownik socjalny po przeprowadzeniu wywiadu zaproponuje pomoc, która jest możliwa do udzielenia w danym przypadku i uzasadniona sytuacją osoby lub rodziny występującej o pomoc.
Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej zobowiązane są do współpracy z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu swojej trudnej sytuacji życiowej.
Brak współdziałania, a w szczególności:
- odmowa zawarcia kontraktu socjalnego lub niedotrzymanie jego postanowień,
- nieuzasadniona odmowa podjęcia zatrudnienia, innej pracy zarobkowej przez osobę bezrobotną,
- nieuzasadniona odmowa podjęcia leczenia odwykowego przez osobę uzależnioną,
- marnotrawienie przyznanych świadczeń
stanowią podstawę do:
- odmowy przyznania lub ograniczenia świadczeń,
- wstrzymania świadczeń pieniężnych,
- przyznania pomocy w formie świadczenia niepieniężnego.